Автор: asahi
Дата: 16-02-09 14:24
Не изключвай монитора като медия за показване на фотография. На големите телевизори гледката е впечатляваща въпреки малкото на брой пиксели.
Сега за формАта - ще дам 2 примера.
1. Портрет до гърдите, подобен на този:

http://212.36.3.59/site_pics/181/l_1234715805_IMG_3351s2.jpg
В реалния живот заставаме на около 70см. от човека и го наблюдаваме, разговаряме и т.н. Главата му определя един зрителен ъгъл. Ако ще разглеждаме изложбеното копие от 1,5м (една нормална дистанция за средна зала) и се стремим да запазим този зрителен ъгъл ще трябва да увеличим линейните размери на проекцията на главата около 2 пъти. Като добавим важните за автора композиционни елементи ще стигнем до крайният размер на копието, който ще удоволетвори естественото възприятие на портрета на този младеж.
Забележи, че тук говорим за зрителния ъгъл на окото, а не на обектива. Ако си го "отстрелял" с 300мм обектив това не променя коренно параметрите на горната задачка.
2. Пейзаж. Избрах случайно градски пейзаж от Охрид. Това е една тясна уличка, от която имам много снимки, включително и хубави . Тази не е моя и не е върха, но като за учебен пример става:

http://212.36.3.59/site_pics/108/l_1234271127_hh.jpg
Заставайки на мястото на наблюдателя на улицата картинката в кадъра заема някаква част от зрителното пространство - зрителен ъгъл. При излагането на тази картинка в залата преценяваш от каква дистанция ще се гледа и съответно се стремиш да запазиш този ъгъл.
В горните разсъждения бива да се включи и големината на детайлите, които могат да бъдат открити и възприети от дистанцията за наблюдение. По памет ще цитирам, че окото различава детайли над 0.2 ъглови градуса. По-малките са незабележими, по-замазаните създават чувство за липса на рязкост. Тъй като рязкостта на изображението е изразно средство е редно да си даваме сметка и затова.
Понеже не мисля да пиша това втори път в този форум моля заинтересованите да си го копират, а за останалите - късмет с търсачката. Ключови думи: формат, размер, дистанция, зрителен ъгъл, изложба.
|
|