Автор: graveo
Дата: 22-03-11 22:13
Здрасти! :)
Наистина е най-добре да вземеш някой с теб, който разбира от фотография, за да няма издънки. Но си се ориентирал добре - фото-форум е едно от най-добрите места за закупуване на втора употреба фото-техника.
Ако нямаш такъв познат, трябва малко да натрупаш познания за огледално-рефлексните камери. Но това е трудно, ако не пощракаш малко с такава.
Общо взето в режими A и S имаш контрол почти над всички настройки. Режим А (apreture - бленда, диафрагма, отвор, дупка :) - контролираш колко да е отворена блендата (от това колко е отворена блендата зависи колко светлина стига до фото-матрицата), а апарата сам изчислява необходимата скорост с която да сработи затворът (да се дигне и да падне огледалото, както и пердетата пред сензора, матрицата). Режим S (speed - скорост) - тук контролираш другият основен параметър на експонацията - скоростта, а камерата сама си изчислява колко трябва да е отворена блендата, за да се получи добра експонация. Под добра експонация се разбира такава експонация (експонация - излагане на матрицата на фокусирания сигнал от обектива), при която EV (exposure value) е 0, т.е. кадърът не е нито преекспониран (преосветен), нито недоекспониран (тъмен). В режим M (manual - ръчен) може да контролираш и двете главни настройки - скорост и бленда - тук вече трябват опит и познания за да се доближиш до правилната експонация (всъщност има много снимки, които са изключение от правилото за 0 EV - недоекспонирани и преекспонирани - явяват се продукт на артистичното мислене на различните автори). Т.е. като тестваш фотото, гледай на режим A и S експозиционната корекция да е 0 (0 EV) и щракни няколко кадъра - към земята, към небето, за да видиш как ще изглеждат - ако видиш да са силно преекспонирани или недоекспонирани - това говори за проблеми във фотото. Като тестваш на режим A, отвори блендата на максимум (според обектива - f3.5, f2, f1.8), за да е по-голяма скоростта (в слънчев ден може да се наложи да затвориш малко блендата, понеже ако е много светло може и максималната скорост да не стигне за нулева експонация) Например бленда f2 в слънчев ден със скорост 4000 (това означава 1/4000 от секундата) ще е силно преекспонирана, така че ако камерата не позволява по-голяма скорост от 4000, то свий блендата до f7 или f8. Като тестваш на режим S, сложи скоростта на 30 (1/30 от секундата - това е принципно време достатъчно да срабори затвора без да се влияе от това дали е трепнала леко ръката, докато държи камерата - по-дълга експонация води до забележимо размазване на кадъра, понеже ръката не може да стои дълго време фиксирана). Направи и кадри на комбинация от f8/18mm (18мм е фокусното разстояние на обектива) или f10/50mm (ако обективът позволява горепосочените фокусни разстояния, т.е. ако е варио-обектив в такъв диапазон или е фисиран точно с такова фокусно р.) - това при повечето обективи гарантира добра рязкост по целия кадър - такива кадри наистина трябва да ги огледаш на компютър, за да видиш как е въпросната рязкост. Друго от важните неща е да направиш един, два кадъра на небето или на нещо, което е с почти еднородно оцветена повърхност. Тези кадри трябва да са С НУЛЕВА експонация на възможно най-затворена бленда (f36, f22 и пр.), за да видиш дали няма да има някакви петна, които на двата кадъра се намират на едни и същи места - това е признак за замърсена от прах матрица и трябва да се чисти (ако няма вградена функция за самопочистване, трябва да се носи на сервиз). Важно е и на колко кадъра е самата камера, т.е. колко пъти е сработил затворът. Такава информация се съдържа в EXIF-а на всяка снимка (това е пълна информация за кадъра, както и за камерата и нейните настройки в момента на заснемане). По принцип животът на един затвор за DSLR камера се приема за 100 000 сработвания, но това не значи, че на 100 001 няма да работи.
За друго не се сещам. Ако някой види неточност в писаното от мен, нека ме коригира.
vlado1987, успех при избор на камера!
|
|