Рекламирайте тук
ЗатвориРеклама в секции форуми и базар
Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.
За стандартната ценова листа и условия изпратете запитване до webmaster@photo-forum.net.
Знам, че тук във форума, има една секта, която винаги е харесвала и снимала със стари ръчнофокусни обективи. След излизането на първите безогледалки на Sony особено имаше бум в търсенето и предлагането, а преди това снимахме с чипове за потвърждаване на фокуса с ДСЛР, но с безогледалките разбира се стана много по-лесно.
Идеята на темата е да разкажете за лични впечатления от стари или не толкова стари, но ръчно фокусни обективи - именно за портрети. На мен през ръцете през годините са ми минали много стъкла, някои от тях - нищо особено, някои от тях направо художници.. Най - съжалявам за един, де го купих от Симо, поснимах с него 6 месеца и го продадох, и от тогава го сънувам, но новият собственик не ще да ми го продава обратно..
В тази връзка, ако някой има интересен портретен обектив за продаване или поне за хвалене - пишете, да си менкаме нещо, да пробваме, да обменим ако не обективи, поне впечатления..
Да кажа предварително - от сектата на лайка съм. Повод за това ми пристрастие е стария сумикрон 90/2. Снимал съм и с много други лайка обективи, включително 75/1,4 но по добър от стария сумикрон за портрети няма. Оптически почти всички следващи лайка обективи го превъзхождат, но ... какво от това.
Втория най-добър е никон 105/2,5. По-популярен, даже гледах в момента се продава един, но ... имам си два.
Третия е планар 85/1,4 за контакс. За цветно е супер, особено за дигитално, но на филм и черно/бяло бокето му е прекалено ефирно и кремчесто, за това и го махнах. Мястото му е заето от макро планар 100/2,8. Много съм се чудел макро планар или никон да е на второ мясно, но компактния размер и тегло даде предимство на никона.
За кропки - най-вълшебния може би е сумилукс 50/1,4 асф. поне от това което съм снимал. Заради ч/б филм обаче избова ми е стария сумилукс.
Второто място със съмнение дали не е несправедливо - цайс планар 50/1,4 за ролей. Уж е същия като този за контакс, но на мен ми харесва повече. Дали е от покритието на лещите или въпрос на конкретни бройки, не знам. Планар 50/1,8 за ролей е също добър, много много остър, но на дигиталка не е с толкова пленителен рисунък като на филм. От доста време гледам се продава един, но ... ползвам този на 1,4. Да направя уточнение - имах ролейнар на 1,4 и планар на 1,4. Имаше разлика, дали е било от броиките или на нервна почва ...
И в крайна сметка всичко с което разполагаш за снимане е без значение ако нямаш за модел краива жена, набръчкана бабичка, сополиво цигане или известна личност. Вчера гледах топ 100 на извесни портрети с какви камери и обективи са снимани. Нищо от изброеното по-горе не присъства. От друга страна моделите отговарят на споменатия критерий.
asahi: тц, придадох или по-скоро подарих за цената на която го продадох, на една млада надежда.. :) Имах и 180/2.8 - и него продадох, и за него много ми е жал, но не може само да трупаш.. Сега си търся за трети път Хелиос 40, някой ако му е омръзнал :)
Имал съм го и го продадох. Много ограничаващ обектив. Той е проектиран да работи на тъмно - за преснимане на осцилограми от екрана на осцилоскопа. Всяка по-светла област в кадъра сваля контраста на картинката. Но бокето е интересно.
Sonar 2,8/200 на резба М-42
Изложбени портрети с отличия на конкурси съм имал с Пентакона 6/6 и Зонара 2,8/180 мм с най-тънката гривна /тубуса/ за макро
> Имал съм го и го продадох. Много
> ограничаващ обектив. Той е
> проектиран да работи на тъмно - за
> преснимане на осцилограми от
> екрана на осцилоскопа. Всяка
> по-светла област в кадъра сваля
> контраста на картинката. Но бокето
> е интересно.
Ако говориш за Хелиоса - да, така е, той е много специфичен обектив... Обаче при подходящи светлинни условия прави божествени неща.. Художник не може да ги нарисува.. Лошото е, че е голям и тежък и ако не умериш на екземпляр се виждаш в чудо.. Имам един Канон FL 55/1.2, който го преправяха в завода в Панагюрище и стана нещо уникално, дето никой го няма, защото ми смениха едната счупена леща от двойни залепени и правиха някакво тяхно просветление на челната. Единствено с него съм докарвал такава мекота на портретите, като с Хелиоса. Но пак - да няма контрова светлина, да няма остра светлина....
Най-интересният, с който съм снимал е Zeiss Pancolar 80/1.8, старо наследство от баща ми. Цената му в момента е безумна, но не си го давам . Има невероятен характер този обектив. И като говорим за "характер" - снимал съм портрети и с Flektogon 35/2.4. Макар да не е "класически портретен" могат да се постигнат много интересни резултати, защото има невероятен микроконтраст. За жалост моят е вече неизползваем, защото блендата му запече, а не са останали майстори, които да се занимават и да ми го оправят.
Следващия като портретна стойност за мен е Nikkor 105/2.5 Ais. С него много хора са си играли, не е толква интерсен като Панколара, но пък има адски маааазно боке. И е много рязък и контрастен по един несравним със съвременните обективи начин
Хелиос 40 дето Жоро въздиша по него е уникален обектив, но наистина трябва да се уцелят много условия, сила и посока на светлината, фон, абе всичко. Имах го и го продадох,трябват си нерви за него. То бая съм имал и за съжаление съм ги продал и аз, сега се утешавам с Канонските тенори 85 и 135, един Пентакс FA* 85/1.4, който е уникален като картинка и един SMC Takumar 50/1.4.
От ръчните, които съм имал за портрети, бих отличил като по-интересни следните:
Carl Zeiss Jena Pancolar 80mm f/1.8 - невероятен художник! За него истински съжалявам!
Юпитер-9 85/2 - много интересен, мек портретен обектив с хубав дефокус.
Таир-11А 135/2.8 - не отстъпва по острота и красота на картинката на Канонския 135.
МС Калейнар-5Н 100/2.8 уникален като картинка и компактен като 50 мм.!
@novi4ok, предполагам че не чак такава философия да се почисти блендата. Във ютуб има доста клипчета по темата. Притежавам такъв обектив и наистина цветопредаването и контраста са чудесни.
next_time: "... Повод за това ми пристрастие е стария сумикрон 90/2. Снимал съм и с много други лайка обективи, включително 75/1,4 но по добър от стария сумикрон за портрети няма."
Два пъти купувах/продавах този 2.0/90 мм - чудесен е. Особен, както и 2,0/35 на Sony RX1. Е, последният не е много стар, но е на път.
А това:
" ... И в крайна сметка всичко с което разполагаш за снимане е без значение ако нямаш за модел краива жена, набръчкана бабичка, сополиво цигане или известна личност." е точно и много добре казано!
Имам един Pentaflex Auto Color 50/1.8 - копие на Meyer-Optik Görlitz Oreston 50mm F1.8(зебрата) - страхотно ме радва, прекрасно боке. Картината(особено с преходник с леща) доакарва много меки пастелни тонове, но ми е сложен за снимане, признавам си. Копието не се отличава много от оригинала, освен може би, че е по-евтино. https://photo-forum.net/static/site_pics/2020-08/1596391670_116540253_10220367078585709_671098765268
От моя опит стари обективи закачени на фуджито може би топ 5 без да са наредени:
1.Rollei Planar 1.8 50mm QBM - копие на Voigtlander Ultron 1.8/50
2.Canon FD 100mm 2.8 ssc, Asahi Super Takumar 55mm f2 - вече ги нямам тези, но и двата даваха добра картинка
3.Mamiya/Sekor 1.8 55mm, m42; Chinon 55mm 1.7 Macro, M42 - от m42-ките които най-много ми харесват, и 44-2 хелиос разбира се
4.Carl Zeiss 180mm 2.8 + Vega 12-Б 90 2.8 - двата на P6 са супер
5.JUPITER-9 /2 85mm Kiev/Contax - още един много хубав бокеист :)
Снимам с Юпитер 9 и с Nikkor 105/1.8 ai-s, Прекрасен характер имат и двата. Юпитера е по-мек и с по-слаб контраст, когато е максимално отворен, но харесвам колко мек и ненатрапчив дефокус има. Nikkor-a си ми беше мечта, като минус мога да отбележа, че е по-тежък и труден за фокусиране на 1.8.
Абе не е философия почистването, но според мен и пружинката на блендата е заминала, а това вече иска части или познания как да се замени с алтернатива... Пък и всяка жаба да си знае гьола - това си е фина механика, а моята специалност е друга
Има един Иво от Варна, на който ръцете растат откъдето трябва, и който не се плаши от разглобяване и сглобяване на обективи. Все се каня да му дам моя Такумар 50/1.4, че нещо стегна и не се върти фокуса и Канона FL, че пък наобратно - се разхлопа.. Мога да питам дали ще го затрудни залепнала бленда на флектогона, тъкмо ще се наканя най-после да отида при него..
Колега,залепналата бленда на Flektogon-a се оправя лесно.
Просто се разглобява обектива.
Свалят му се ламелите на блендата и се киснат в паничка с екстракционен бензин.
След ,което се забърсват с памучна кърпичка или тампони за уши
/ама с истински памук/-после се сглобява обектива.
Най-сложното в тази операция е да се постави точното место на многоходовия винт на фокуса-затова е необходимо преди разглобяване да се сложи някаква белязка.
Ако не си го правил...не се опитвай..затова си има майстори.
> @ ник_п-в
>
> Абе не е философия почистването,
> но според мен и пружинката на
> блендата е заминала, а това вече
> иска части или познания как да се
> замени с алтернатива... Пък и всяка
> жаба да си знае гьола - това си е
> фина механика, а моята специалност
> е друга
Да, но едно време имаше ателиета за ремонт на фина механика и оптика. С тяхното изчезване изчезнаха и работещите в тях техници
Сега имам Сони 85/1,8, намирам че е еквивалентен на Канон-ския.
Добри портрети съм правил с Цайс 16-70/4 за Сони. Много остър във фокусната равнина и приятен в дефокуса. Има отлично цветопредаване. Утре, ако намеря време, ще покажа снимки от него.
На скоро се сдобих с Юпитер-9 от колега тук в форума и мога да разбера защо го харесате.
Ползвам го на Fuji X APS-C камер с Zhongyi M42-FX focal reducer/Speedbooster, Който прави обектива реално 90mm на crop матрицата и сътветно се печели още един стоп светлина.
Невероятни са портретите с този сетътъп, напълно отворена бленда прави невероятно мек дефекус все едно фона отзад е рисуван. При f4 и нагоре става съвсем друг обектива, просто няма нищо общо става си остър като модерен. Според мен Speedbooster-а му се отразява чудесно.
Реших да споделя, понеже комбинацията ме изненада много приятно.
Със същият speedbooster, Helios 44m-6 става и той още по-прекрасен, и swirl ефекта сава по-силно изразен при подходящите условия.
Това за сега са ми двата най-любими стари обективи, който на дали някога ще продам :)
В колекцията имам още няколко Canon-a:
Canon nFD 50mm f/1.4, Canon FD 28mm f/2.8 и Canon FD 135mm f/2.5
Радиоактивен SMC Takumar 55mm f/1.8
Carl Zeiss Jena 5omm F/2.8
Всички изборени горе са супер, но нямат невероятния характер на горните два Руски обектива.
Преди няколко седмици изхвърлих две аналогови пластмасови сапунерки. С леко закъснение разбрах че вече не се казват “пластмасов боклук” а “пойнт ент шот” и са страхотна работа. Олимпус мю и Никон някакъв. Даже стрували пари. Очевидно съм проспал около десетилетие от развитието на модерната фотография. Другото което съм проспал е цената на филмите. Невероятно! Племенничката ми се похвали че е взела Кодак вижън за 16 лв. Страхотна делавера. Фуджи суперия и Кодак голд над 30лв? Невероятно! Удивително.
И проявяване за 10-15 лв. Предполагам някакъв евтин скан колкото да става за уеб. Цената става по висока от апарата с който снимаш. Направо ми идва да възкликна като бай Митьо от рекламите за шпакловки - “брейййй … модерна работа, бреййй … финнна работа”. И сякаш като финален акцент разбирам от господин К. Трейман че полвината от проявените филми не се взимат. Складират кашони с непотърсени филми. Модерна работа!
Номер едно от топ 100 в този форум преди месец ми подари старата си камера. Какво виждам в един момент - качество на заснемане 10 мп в гпг. Питам “ко туй батю”? А той ми обясни че за профилна снимка във Фейсбук и това е много. Брейййй … модерна работа!
Предполагам тепърва ще разбирам колко още неща са се случили докато съм спал. Фотографията завършва на екрана на телефон или в кашоните на Коко Трейман. Модерна работа. Предполагам и това е една от причините в тази тема да се споменават руски обективи. По този повод мога да похваля и Юпитер 8 50/1,5. Сигурно е копие на цайсовия сонар. Снима невероятно ако финала на снимката в върху дисплея на телефон. Ако искаш да го видиш на печат или оптично копие …. Сигурно не трябва да е с по голям размер от 6/9 но см а не инча.
@Следващият път първо хапчетата после на компютъра :)
@Алекс Монев - и аз ползвам същата комбинация Fuji+speedbooster. Последните седмици ми стои залепен Chinon Macro 55/1.7. Много добра комбинация. Фокусира близко поради, че е макро и е остър в средата още на отворена бленда.
А от Хелиос-ите съм си харесал по-стария и обикновен 44-2. Той и без преходника си е уникат
Бреййй …. Хапчета значи …. Модерна работа.
Ама аз като съм стар не ги знам какво пият хипстърите преди да монтират руски обектив и да включат нитрото.
А от вчера хапчетата само с електрическа рецепта дават. Модерна работа …
От друга страна скоро гледах снимките на Капа от Нормандия. Едва ли има по добър пример колко малко значение има техниката ако си на вярното място.
Имам един познат магьосник в Киев, който вади обективи от всякакви стари фотоапарати и им слага хеликоид и накрайник за модерни апарати.. Скоро ще има клон на украинската Нова поща (техния Еконт/Спиди) в София и за почти никакви пари ще може да се пращат такива апарати, да им вади и преработва обективите. Аз имам доста такива апарати, но заради войната така и не можах да му ги пратя, чакам и аз куриерите да отворят..
Потвърждавам, че макро обкетивите са супер за портрети.
Въпреки, че темата е за стари ръчни обективи, имам обаче един модерен невероятен макро обектив, който цепи мрака хем като макро хем като портретен, понеже на кроп сензор си става 90mm